WiadomośćZachodnia Obwodnica Szczecina - ponowny wybór ofert
(Kategoria: Gmina Dobra Szczecińska - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
piątek, 14 października 2022 r., godz. 11:45

Zachodnia Obwodnica Szczecina - ponowny wybór ofert na opracowanie projektu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiała ponownie wybrać oferty w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. To wynik skutecznych odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) po pierwotnym wyborze ofert w czerwcu 2022 r.



Przetarg na opracowanie dokumentacji dla ZOS składał się z dwóch części. Pierwsza dotyczyła odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km. Druga część dotyczyła odcinka Police - Goleniów o długości 23,41 km, który zawiera planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.

Kryteriami oceny ofert oprócz ceny (60 proc.) było również doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Obejmowało ono doświadczenie projektantów drogowych, mostowych, a dla części drugiej również doświadczenie projektanta tunelu. Na wykonanie projektu budowlanego przewidziano dla części pierwszej 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy.

Dla pierwszego zadania wpłynęło pięć, natomiast dla drugiego osiem ofert. Były one dokładnie sprawdzane i weryfikowane, w tym pod kątem wykazywanego doświadczenia zespołu projektowego. Dla obu zadań wybrano ofertę firmy Transprojekt Gdański. Pozostali oferenci złożyli jednak odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), które zostały uznane. GDDKiA musiała więc ponownie przeanalizować złożone oferty z uwzględnieniem wyroku KIO.

Po kolejnej analizie ofert wybrano następujących wykonawców projektu budowlanego:

- dla odcinka Kołbaskowo-Police: konsorcjum firm TPF i Databout (14,94 mln zł)
- dla odcinka Police - Goleniów: Voessing Polska (39,8 mln zł)

Ogłoszenie przetargu na opracowanie projektu budowlanego w grudniu 2021 roku było możliwe dzięki decyzji Ministra Infrastruktury. Pod koniec listopada 2021 r. przyznał on 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Obejmują one również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.

Zachodnia Obwodnica Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.

Od 2017 roku jest już decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez Ministra Infrastruktury finansowaniu w kwocie 24,5 mln zł. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów. Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Obwodnica Mierzyna

Przy okazji Zachodniej Obwodnicy Szczecina planowana jest również budowa obwodnicy Mierzyna. Miasto Szczecin i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisali porozumienie w sprawie budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 10. Obwodnica omijająca Mierzyn od strony ul. Łukasińskiego, rozpoczynać się będzie na wysokości Centrum Handlowego Ster. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje należącego do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.

W sierpniu 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Miasto Szczecin podpisali wspólnie umowę z Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10. Koszt opracowania projektu wyniesie 2,79 mln zł.

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach. Pierwszym etapem będą prace przygotowawcze. Inwestycja posiada już wydaną w 2014 roku decyzję środowiskową, dlatego do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Działania te są niezbędne, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku.

Około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta Szczecin i na zbliżonym poziomie został określony podział kosztów opracowania dokumentacji pomiędzy GDDKiA i miastem. Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę po wydaniu decyzji ZRID będą wypłacane przez każdą ze stron porozumienia we własnym zakresie - w obszarze miasta Szczecin przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA.

Drugi etap obejmować będzie realizację prac budowlanych, którego koszty i ich podział zostanie ustalony po opracowaniu dokumentacji projektowej.

Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Dzięki inwestycji wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z często zakorkowanych ulic Weleckiej i Lubieszyńskiej w Mierzynie. Koszt budowy wyceniono wstępnie na 180 mln złotych.

Źródło: GDDKiA, wiadomosci.szczecin.eu

Obwodnica Mierzyna - orientacyjny przebieg:





Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina:


Zobacz artykuły powiązane:

Podpisano umowę na projekt obwodnicy Mierzyna

Wybrano oferty na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Obwodnica Mierzyna - porozumienie GDDKiA i Szczecina

Przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Zatwierdzono budowę obwodnicy Mierzyna

Zachodnia obwodnica Szczecina - strategiczna inwestycja

Zachodnia obwodnica Szczecina do 2027 r.?

Samorządowcy apelują do premiera w sprawie zachodniej obwodnicy Szczecina

Samorządowcy mobilizują rząd w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Koalicja w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - koalicja samorządów

6 mln zł więcej na zachodnią obwodnicę Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - przygotowania

Zachodnia obwodnica Szczecina w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego

Kolejny krok do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Zielone światło dla zachodniej obwodnicy Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - obwieszczenie



Źródło: Gmina Dobra 24 - Portal Mieszkańców > Dobra Szczecińska
( http://gminadobra24.pl/news.php?extend.8614 )