Zaloguj się | Rejestracja

Zachodnia obwodnica Szczecina

wtorek, 23 listopada 2021 r., godz. 15:54  |  Wersja do druku

Marszałek województwa Olgierd Geblewicz zorganizował spotkanie w sprawie zachodniej obwodnicy Szczecina. Uczestniczyli w nim m.in. poseł Artur Szałabawka, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki oraz liczne grono samorządowców, w tym Wójt Gminy Dobra Teresa Dera.



Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina to ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej (przedłużenie S6) od węzła Goleniów Północ do autostrady A6 w Kołbaskowie. Ta strategiczna inwestycja drogowa dla Pomorza Zachodniego usprawni tranzyt i transport lokalny, poprawi bezpieczeństwo, pozytywnie wpłynie na gospodarkę i ochronę środowiska, m.in. dzięki przekierowaniu ruchu ciężkich pojazdów z Z.Ch. Police, które teraz jeżdżą przez Szczecin.

Na jakim etapie są przygotowania do budowy ZDOS? Kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg? Jakie działania podjęło Województwo Zachodniopomorskie i samorządy lokalne na rzecz tej inwestycji? Co jeszcze można zrobić, by jak najszybciej rozpocząć ten projekt? Dyskusja na temat odbyła się we wtorek, 23 listopada na Zamku Książąt Pomorskich. Uczestniczyli w niej poseł na Sejm RP Artur Szałabawka, Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, przedstawiciele wszystkich gmin i powiatów, przez które przebiegać ma planowana trasa, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Roman Walaszkowski, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner. Gminę Dobra reprezentowali wójt Teresa Dera i kierownik Wydziału ds. Komunalnych i Inwestycji Tomasz Kakowski.

"Dziękuję wszystkim za przybycie na ten nasz okrągły stół drogowy. Oby za kilka lat układ dróg wokół Szczecina wyglądał podobnie. Na tym nam wszystkim zależy. Zapowiadanego przetargu nie ma, to nas martwi, ale chcemy wierzyć w to, że prace idą w dobrym kierunku. Jako samorządowcy mówimy jednym głosem. Będziemy realizować swoje zadania związane z zachodnią obwodnicą Szczecina, czyli przede wszystkim budować drogi dojazdowe" - mówił marszałek Olgierd Geblewicz.

Marszałek przypomniał, że samorząd województwa sfinansował i przeprowadził całą procedurę związaną z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Przypomniał również, że przedłużenie S6 zostało wpisane do sieci dróg krajowych w październiku 2015.

"Myślę, że mało jest takich przedsięwzięć, idei na Pomorzu Zachodnich jak Zachodnia obwodnica Szczecina, które są popierane przez wszystkich, ponad podziałami politycznymi" - podkreślił marszałek.

To, że obwodnica Szczecina nie jest tematem politycznym, a strategicznym dla Pomorza Zachodniego mówił również wojewoda Zbigniew Bogucki.

"Cieszę się, że się spotykamy i że chcemy jednym głosem mówić o tej potężnej inwestycji, tak ważnej dla całego regionu. To w tym roku po raz pierwszy ZDOS zostało wpisane do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Ocena wszystkich inwestycji wpisanych do tego programu musi potrwać co najmniej do połowy przyszłego roku" - poinformował wojewoda.

Przyznał, że przygotowanie tzw. oceny strategicznej wszystkich inwestycji wpisanych do rządowego programu może trwać dłużej, dlatego lepszym rozwiązaniem dla realizacji ZDOS jest jak najszybsze ogłoszenie przetargu na projekt, a nie, jak wstępnie planowano, realizacja tego zadania w formule "zaprojektuj i wybuduj".

"Jest to możliwość alternatywna, na którą wskazywał minister Andrzej Adamczyk. Dokumenty przygotowane przez GDDKiA zostały przekazane do Ministerstwa Infrastruktury. Jeśli będzie zgoda na taki ekstraordynaryjny wariant, pewien wyjątek dla ZDOS w kontekście Krajowego Programu Budowy Dróg, to GDDKiA po uzyskaniu zgody w ciągu dwóch, trzech tygodni może ogłosić przetarg" - przypomniał wojewoda Zbigniew Bogucki.

Wojewoda poinformował, że koszty przygotowania projektu oraz wykupu nieruchomości pod budowę obwodnicy szacowane są na 411 mln złotych. Taka formuła pozwoli na jak najszybsze zabezpieczenie nieruchomości pod inwestycję, co jest bardzo ważne w kontekście postępującej urbanizacji terenów podmiejskich. Pozwoli to również usprawnić i w dużej mierze zabezpieczyć kontynuowanie w przyszłości procesu inwestycyjnego. Ważne jest również by samorządy jak najszybciej rozpoczęły prace projektowe dla dojazdów do węzłów Dobra i Police.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji przetargowej, wyjaśniali podczas wtorkowego spotkania przedstawiciele GDDKiA. Po uzyskaniu ostateczności przez decyzję środowiskową w grudniu 2017 r. (procedurę przeprowadził i sfinansował samorząd województwa, koszt ok. 10 mln zł) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejęła prowadzenie procesu inwestycyjnego. Już w sierpniu 2018 r. udało się zabezpieczyć finansowanie na wykonanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji Programowej. Łącznie całkowita wartość finansowania na prace przygotowawcze przyznana przez Ministra Infrastruktury wyniosła 24,5 mln złotych. Za te środki oprócz samej dokumentacji zostały również wykonane kompleksowe badania geologiczne, w tym wiercenia dla tunelu pod Odrą na głębokość 90 metrów. W połowie 2021 r. dokumentacja koncepcyjna dla Zachodniej Obwodnicy została zatwierdzona.

Wszyscy uczestnicy spotkania podkreślili wolę współpracy przy realizacji Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina.

ZDOS ma być dwujezdniową drogą ekspresową, którą będzie można objechać (52 km) aglomerację szczecińską - od Goleniowa, przez Police, Tanowo, Dobrą, Dołuje, Będargowo do Kołbaskowa. Najdroższą i najtrudniejszą częścią inwestycji ma być pięciokilometrowy, podwójny tunel Police - Święta. Według optymistycznego scenariusza drogowe odcinki obwodnicy Szczecina powstaną do 2028 roku, natomiast tunel będzie gotowy ok. półtora roku później. Całkowity koszt realizacji ZDOS szacowany jest na ok. 6 mld zł.

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. Będzie obsługiwać ruch tranzytowy, ułatwi dojazd do przejść granicznych, skróci trasę z Polic do węzła S3/A6 Goleniów Północ o 23 kilometry, zatem ułatwi dojazd do portu lotniczego i miejscowości nadmorskich. Dzięki zachodniej obwodnicy tysiące pojazdów będą omijać miasto, zmniejszą się korki, a więc emisja zanieczyszczeń i hałasu. W gminie Dobra mają znajdować się 2 z 8 węzłów drogowych - w Dołujach i Dobrej.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina:


Zobacz artykuły powiązane:











Masz dodatkowe zdjęcia do tej wiadomości lub widzisz błąd - zgłoś do naszej redakcji
Komentarze: 0

Szukaj w gminie Dobra

polecamy firmy/usługi

kodo

przedszkole_pszczolka.jpg
Akademia Twórczej Edukacji "Pszczółka"
Przedszkole Pszczółka w Mierzynie powstało z myślą stworzenia naturalnego środowiska jak najbliższego dziecku, dające poczucie pewności, akceptacji i bezpieczeństwa. Zapewniamy fachową i troskliwą opiekę, małe grupy zajęciowe, edukację poprzez zabawę. Zadzwoń po więcej informacji: +48 513 867 408.

trawniki.jpg
Zakładanie trawników
Jako firma z kilkunastoletnim doświadczeniem zajmujemy się profesjonalną niwelacją terenu oraz kompleksowym zakładaniem trawników. Chcesz mieć przed domem idealny trawnik? Zadzwoń: +48 501 585 105.
więcej

meble.jpg
Sklepy meblowe
Dom urządza się przez całe życie. Zanim zdecydujesz się o zmianie umeblowania lub dodatków zobacz ofertę sklepów meblowych w gminie Dobra i okolicy. Stoły, krzesła, komplety wypoczynkowe, wyroby renomowanych producentów... więcej

pizzerie.jpg
Czas na pizzę!
Margherita, Capricciosa, a może Meksykańska? Doskwiera Ci mały głód? Szybko zamów przez telefon pizzę lub inne smaczne danie. Sprawdź ofertę wybranych lokali, które dowożą gorące dania... więcej

reklama.jpg
Reklama w portalu
GminaDobra24.pl
Wypróbuj reklamę w portalu GminaDobra24.pl! Oferujemy kilkanaście profesjonalnych form reklamowych: artykuły promowane,
wizytówki, animowane reklamy. Skorzystaj z naszego doświadczenia. Przedstaw ofertę swojej firmy mieszkańcom gminy Dobra... więcej

reklama