Obwodnica Szczecina - samorządowcy apelują |
wtorek, 27 kwietnia 2021 r., godz. 09:20 | Rozwój terenów inwestycyjnych, bezpieczeństwo, szybki czas dojazdu, dostępność komunikacyjna oraz poprawa jakości powietrza - to najważniejsze argumenty przemawiające za budową Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Samorządowcy z obszaru metropolii szczecińskiej zaapelowali do premiera o uwzględnienie obwodnicy w projektowanym Krajowym Planie Odbudowy. Wspólnie z Policami, Dobrą, Kołbaskowem i Goleniowem, a także Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego od ponad 10 lat Szczecin zabiega o tę kluczową dla rozwoju metropolii inwestycję. Na czerwiec bieżącego roku GDDKiA zapowiedziała ogłoszenie przetargu na budowę zachodniego obejścia Szczecina. Samorządowcy zapowiedzieli wsparcie i udział w pracach związanych z projektowaniem obwodnicy. Na początek zaapelowali do premiera o uwzględnienie inwestycji w projektowanym Krajowym Planie Odbudowy. Apel podpisali Prezydent Szczecina Piotr Krzystek, Starosta Powiatu Polickiego Andrzej Bednarek, Wójt Gminy Dobra Teresa Dera, Wójt Gminy Kołbaskowo Małgorzata Schwarz, Burmistrz Goleniowa Robert Krupowicz i Burmistrz Polic Władysław Diakun - przeczytaj apel. To nie pierwszy apel samorządowców do przedstawicieli rządu w sprawie budowy Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Wcześniej podobny apel do ministra infrastruktury wystosowali marszałek województwa i władze gmin, przez które przebiegać ma obwodnica. Samorządy deklarują gotowość do dialogu i współpracy, m.in. w kwestii skoordynowania planowej inwestycji z rozbudową istniejącej sieć dróg lokalnych - gminnych i powiatowych. Gmina Dobra projektuje teraz alternatywną drogę z Wołczkowa i Bezrzecza do Szczecina, a Miasto Szczecin planuje III etap Trasy Północnej, przebudowę ul. Przesącińskiej oraz Modrej i Koralowej. W perspektywie realizacji Zachodniego Obejścia bardzo ważna jest budowa DK 10 w kierunku Lubieszyna. Władze Szczecina poinformowały, że są gotowe sfinansować część tego zadania, w granicach administracyjnych miasta. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, którym będzie można objechać (51,6 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy, jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. ZDOS wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin - Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni ekokorytarz przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych (kwas siarkowy, kwas fosforowy, amoniak) do Zakładów Chemicznych Police i innych zakładów przemysłowych. Zapewni lepszą obsługę ruchu transgranicznego, ułatwi dojazd do przejść granicznych: Rosówek, Kołbaskowo, Lubieszyn, Dobieszczyn. Przedsięwzięcie, którego koszty szacuje się na 4 mld zł, poważnie zmieni mapę drogową regionu. Powstać ma pięciokilometrowy (podwójny) tunel pod Odrą w rejonie Police - Święta, dwujezdniowa droga, osiem węzłów drogowych: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów Północ. Inwestycja ma powstać w formule projektuj i buduj. Źródło: Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego ![]() ![]() ![]() |
|