WiadomośćZachodnia Obwodnica Szczecina i obwodnica Mierzyna
(Kategoria: Gmina Dobra Szczecińska - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
wtorek, 28 maja 2024 r., godz. 09:49
W 3. kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Szybciej, bo w ciągu najbliższych kilku tygodni, powinien też zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID na budowę obwodnicy Mierzyna.
Zachodnia Obwodnica Szczecina
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (o długości 48,9 km) w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Inwestycja, której elementem będzie tunel pod Odrą, odciąży obecny wspólny przebieg S3 i S6 oraz autostradę A6 po wschodniej stronie Szczecina. Z roku na rok wzrastający tam ruch drogowy powoduje coraz większe problemy z płynnością przejazdu, zwłaszcza w miesiącach letnich. Poprawie ulegnie też sytuacja komunikacyjna stolicy województwa i terenów położonych wokół.
W 2018 roku ruszyło dla tej trasy przygotowywanie badań podłoża wraz z elementami koncepcji programowej. Łączny koszt tej dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln zł. Na tym etapie między innymi ustalono długość głównego elementu inwestycji - tunel pod Odrą w rejonie Polic na 5 km. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
W 2022 roku rozpoczęły się prace nad projektem budowlanym. Przygotowywana dokumentacja zakładała podział na trzy odcinki realizacyjne - Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police i Police-Goleniów (z tunelem). Łączna wartość umów na dokumentację projektową wyniosła 54,7 mln złotych. Biura projektowe (TPF i Databout oraz Voessing Polska) przygotowały szczegółowe projekty całej trasy i jej elementów. Dokumentacja ta jest obecnie w trakcie procedury odbioru i zatwierdzania.
W 3. kwartale tego roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na mocy tej decyzji zostaną przejęte nieruchomości pod drogę. Następnie po zapewnieniu niezbędnego finansowania na realizację trasy planowane są przetargi na budowę tej drogi. Warto zaznaczyć, że będą to już ostatnie brakujące fragmenty dróg ekspresowych na Pomorzu Zachodnim, dla których będą startowały procedury przetargowe. Wszystkie pozostałe odcinki dróg S3, S6, S10 i S11 obecnie są już w budowie, bądź na etapie przetargu.
Obwodnica Mierzyna
Inwestycją, która połączy się z Zachodnią Obwodnicą Szczecina jest obwodnica Mierzyna. Droga o długości 4,8 km ma ominąć miejscowość Mierzyn i połączyć DK10 na terenie Szczecina z przyszłym węzłem Dołuje na S6. Z uwagi na częściowy przebieg nowej drogi na terenie Szczecina inwestycja jest przygotowywana wspólnie przez GDDKiA i samorząd. Obecnie trwa odbiór i zatwierdzanie projektu budowlanego. W ciągu najbliższych kilku tygodni powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID.
Obwodnica omijająca Mierzyn od strony ul. Łukasińskiego, rozpoczynać się będzie na wysokości Centrum Handlowego Ster. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje należącego do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.
Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Dzięki inwestycji wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z często zakorkowanych ulic Weleckiej i Lubieszyńskiej w Mierzynie. Koszt budowy wyceniono wstępnie na 180 mln złotych.