WiadomośćBłażej z Kościna wziął udział w Rejsie Niepodległości
(Kategoria: Gmina Dobra Szczecińska - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
środa, 03 kwietnia 2019 r., godz. 12:30

Błażej z Kościna wziął udział w Rejsie Niepodległości
W Rejsie Niepodległości, który rozpoczął się 20 maja 2018 r. wziął udział mieszkaniec gminy Dobra - Błażej z Kościna. Podczas rejsu dookoła świata Dar Młodzieży odwiedził 23 porty w kilkunastu państwach. Punktem kulminacyjnym był udział załogi w Światowych Dniach Młodzieży w Panamie.

Rejs Niepodległości to niezwykła podróż Daru Młodzieży dookoła świata z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Żaglowiec wyruszył z Gdyni 20 maja ubiegłego roku, a wrócił do Polski 28 marca 2019 r.

W tym niezwykłym rejsie wziął udział mieszkaniec gminy Dobra - Błażej z Kościna. Rozpoczął on swoją przygodę w Panamie, gdzie odbywały się Światowe Dni Młodzieży. Błażej odwiedził m.in. Cartagenę, Ponta Delgadę i Londyn. Po ponad 60 dniach rejsu i przepłynięciu 6800 mil morskich wrócił do domu. Zapraszamy do przeczytania jego relacji z rejsu, którą prezentujemy poniżej. Gratulujemy Błażejowi, dzięki któremu nasza gmina mogła wspólnie z uczestnikami rejsu uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Panama była kluczowym, dziewiętnastym portem, w którym zebrali się wszyscy uczestnicy Rejsu Niepodległości, by wziąć udział w 34. Światowych Dniach Młodzieży. Część załogi miała okazję do spotkania z Papieżem Franciszkiem w nuncjaturze apostolskiej. Odwiedziła nas również Pierwsza Dama Agata Kornhauser–Duda. Niestety przyszedł czas by pożegnać się z tym pięknym krajem. Po przekroczeniu Kanału Panamskiego ruszyliśmy ku Kartagenie. W Kolumbii spędziliśmy niestety tylko 24 godziny, ale i tak trochę udało nam się pozwiedzać. I znów w drogę - postawiliśmy żagle i smażąc się w 31 stopniowym upale ustawiliśmy kurs na Miami, do którego dotarliśmy 8 lutego. Tu trochę ochłodzenia przyniósł miły letni deszczyk. Fajnie było stanąć bosą stopą na gorącym piasku Miami Beach i zobaczyć ogromne białe wieżowce na tle przepięknych palm, ciągnące się wzdłuż plaży.

Po wyjściu z Miami obraliśmy kurs na Ponta Delgada. Atlantyk i Trójkąt Bermudzki, przez który dane było nam przepływać uraczyły nas sprzyjającym wiatrem. Trochę nas wybujało i niektórzy musieli zmagać się z chorobą morską, ale z każdym dniem byliśmy coraz bliżej Europy. Łatwo było zorientować się, że jesteśmy coraz bliżej celu, bo zaczęli odwiedzać nas nasi dobrzy znajomi – delfiny. W towarzystwie wesoło bawiących się przy dziobie przyjaciół, po 17 dniach żeglugi dotarliśmy do Azorów. Na pięknej portugalskiej wyspie byliśmy świadkami wielkiej tradycyjnej bitwy na balony z wodą z okazji końca karnawału. Zapełniono aż 70 kg foliowych woreczków (UWAGA - to waga pustych woreczków). Cała zabawa trwała około 4 godzin. Udaliśmy się też na wycieczkę po wyspie, która powstała na skutek wybuchów do dziś aktywnych, ale na szczęście uśpionych wulkanów. W ich kraterach można podziwiać lazurowe wody przepięknych jezior. Cała wyspa jest niesamowicie zielona. Jest to jedyne miejsce w Europie gdzie rosną ananasy. Pożegnaliśmy port Ponta Delgada i ruszyliśmy w dalszą drogę.

W drodze z Azorów 13 marca na wodach Kanału Angielskiego Dar Młodzieży zamknął w Rejsie Niepodległości wokółziemską pętlę. Po krótkim ale pełnym sztormów przelocie z Azorów przyszedł czas na Londyn. Do największego miasta królestwa, i jednocześnie największego miasta Unii Europejskiej przypłynęliśmy 17 marca - idealnie by celebrować Dzień Świętego Patryka. Ten niezwykły dzień nie jest jedynie świętem narodowym Irlandii, to jedno z najchętniej obchodzonych świąt na całym świecie. W trakcie obchodów święta organizowane są parady, imprezy i koncerty, a na cześć patrona Zielonej Wyspy ubrani na zielono ludzie wznoszą liczne toasty. Zabawa była przednia, szkoda tylko że tak krótka.

Przycumowaliśmy do nabrzeża Greenwich. Tu największym i bardzo fascynującym obowiązkiem było zwiedzanie XIX-wiecznego klipra herbacianego, który pobił wiele rekordów prędkości. SV Cutty Sark - bo o nim mowa - jest obecnie jedynym zachowanym kliperem herbacianym na świecie. Stoi w suchym doku jkao statek-muzeum. Londyn, miasto czerwonych autobusów i budek telefonicznych, z każdej strony zachwyca swoim urokiem, łącząc ze sobą nowoczesność i historię. Miasto kojarzy się bardzo z pochmurnym niebem, deszczową aurą i wszech opadającą mgłą. My jednak mieliśmy dużo szczęścia i mogliśmy podziwiać liczne zabytki w nieśmiało wychodzących promieniach słońca. Widzieliśmy między innymi: Pałac Buckingham, wieżę z zegarem Big Ben (niestety obecnie w renowacji), twierdzę Tower of London, słynny zwodzony most Tower Bridge, Lodon Eye.

28 marca w Gdyni Dar Młodzieży w asyście czterech jednostek Marynarki Wojennej wyłonił się z gęstej mgły. Przywitał nas m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, przedstawiciele władz miasta, władze i studenci Uniwersytetu Morskiego, nasi bliscy i znajomi oraz wielu sympatyków rejsu. W trakcie przemówienia minister ogłosił, że ruszyły plany budowy następcy Daru Młodzieży.

Mogę dumnie powiedzieć: "Byłem laureatem konkursu i miałem ogromny zaszczyt uczestniczyć w jednym (ostatnim) etapie Rejsu Niepodległości zorganizowanym dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości."